A vásárlói igények ismerete és a vállalkozások tervezése

„Iránytű a vállalkozások fejlesztéséhez”* című cikksorozatunkban a marketing megjelenésétől kezdve, a marketing összetételén és buktatóinak bemutatásán át szeretnénk megismertetni az olvasót a marketing szerteágazó tulajdonságaival és megjelenési formáival.
—–

Bármely üzleti siker szempontjából kritikus jelentőséggel bír a vásárló valós igényeinek és követelményeinek tisztázása. Hogyan határozhatja meg objektíven és elfogultság nélkül (akár Ön, akár az ügyfél által) azokat a valós igényeket, amelyek figyelembe vételével kényszerítő terméket vagy szolgáltatást eredményeznek?

A válasz egyszerű. Ismerje meg ügyfeleit, ami azt jelenti, hogy az egyszerű beszélgetéseken túl kell lépnie. Nem csupán meg kell kérdeznie tőlük, hogy mit akarnak egy új termékben vagy szolgáltatásban, hanem legegyszerűbb és leghatékonyabb módszer az, ha figyeli őket napi feladataik elvégzésekor. Mit csinálnak? Hogyan működnek? Milyen dolgok akadályozzák meg őket abban, hogy hatalmas mértékben hozzájáruljanak vállalkozásukhoz? Ezen megfigyelések alapján valószínűleg lát néhány érdekes dolgot, amelyek olyan gondolkodást provokáló kérdésekhez vezetnek, mint például: Miért nem viszi mobiltelefonját a megbeszéléseire? Miért tölt ilyen sok időt a hálózati útválasztó konfigurálásával? Miért használ grafikus szoftvert szöveges dokumentumok készítéséhez? Mi az az egy dolog, amit, ha megváltoztatna, jelentősen javíthatná az eredményeket?

Természetesen az ilyen típusú megfigyelésre a vállalkozások többségének nincs lehetősége. A gyakorlatban személyes megbeszélések alapján is felmérhetőek az igények.

Nézzünk egy példát arra, amikor az ügyfél készíti el a terméket. A bútorgyártó faipari beszállító látogatást tett az üzemben. A létesítménytúra során a szállító észrevette a gyártási folyamat egy részét két darab forgácslemez rétegezésével végzik. Amikor feltették a kérdést a rétegezés okát kutatva, a gyártó kijelentette, hogy a szállító nem ajánlott vastagabb forgácslemezt.

A beszállító csak akkor értette meg ennek a terméknek a szükségességét, amikor meglátta a gyártósort. A két cég közötti üzleti megbeszélések soha nem vezettek ennek a szükségletnek az azonosításához. A gyártó feltételezte, hogy mivel nem tudják pontosan megszerezni azt, amire szükségük volt, maguknak kellett elkészíteniük. A szállító feltételezte, hogy a gyártó teljes mértékben elégedett a kínálatával. Érdekes módon sem a gyártó, sem a szállító nem preferálta, hogy a gyártó laminálja a forgácslapokat.

Ennek az interakciónak az eredményeként a beszállító megkezdte az új vastagabb termék kínálatát, és a bútorgyártó elégedettebb volt. Az alacsonyabb költségek a gyártási folyamat egyszerűsítéséből adódtak, különös tekintettel egy olyan területre, ahol a vállalat nem számított hozzáadott értékkel üzleti tevékenységük szempontjából. A faipari beszállítónak új jövedelmező terméke van, és hűséges vásárlója van.

A következő példa arra vonatkozik, hogy amikor az ügyfél, kényszerítő terméket vagy szolgáltatást követel. Ahelyett, hogy okosan üdvözölte és vakon teljesíti az ügyfél kérését, most az első válasz az, hogy megértse a szélesebb üzleti célkitűzést, amelyet az ügyfél szeretne elérni. Gyakran az ügyfélnek olyan igényei vannak, ami üzleti céljainak elérése számára nem ideálisak. Amint megértjük, mit kíván elérni a társaság, akkor célzott kommunikációs tervet dolgozhatunk ki – amely magában foglalhatja vagy tartalmazhatja a médiakommunikációt -, sokkal nagyobb valószínűséggel sikerül elérni a vállalat valódi céljait.  Így olyan ügyfeleket érhet el, akik az eredetileg meghatározottaktól eltérő szolgáltatásokkal kötnek szerződést, és gyakrabban teljesítik vagy meghaladják üzleti céljaikat.

—–
* A VKB Nonprofit Kft. egy szociális szempontokat is figyelembe vevő vállalkozás, mely a hátrányos helyzetű területeken működő vállalkozások marketingtevékenységének megsegítésére fókuszál. A marketing csomag kidolgozása a Széchenyi GINOP-5.1.7-17-2018-00162 számú, a Gazdaságfejlesztési és Innovációs Operatív Program keretén belül finanszírozott, az EU és Magyarország Kormánya támogatásával valósul meg.

További információ, kapcsolatfelvétel:
VKB NKft.
Iránytű – vállalkozásfejlesztési program

(X)
ESZA Európai Unió Európai Szociális Alap infoblokk_also_ESZA_EU-2-1